אנטי איג’יינג – האם אפשר לעצור את הזמן?!

קמטים, כתמים ותהליך ההזדקנות של העור הם חלק בלתי נפרד מהחיים. אך למרות שאנו מצפים להופעתם ככל שאנו מתבגרים, עלינו לדעת שחלק ניכר מהם אינו קשור כלל לגיל שלנו!

 

 

סוגים שונים של תהליך הזדקנות

מחקרים מראים שישנם שני סוגים שונים של תהליך הזדקנות:

  • תהליך הזדקנות פנימי (intrinsic) – אשר נגרם על ידי הגנים אותם ירשנו, סוג זה נקרא גם תהליך ההזדקנות הטבעי.
  • ותהליך הזדקנות חיצוני (extrinsic) – אשר נגרם על ידי גורמים סביבתיים, כגון: חשיפה לשמש, עישון וחוסר שינה.

מהו תהליך ההזדקנות הפנימי?

תהליך ההזדקנות הפנימי הינו תהליך מתמשך, המתחיל מאמצע שנות ה-20 שלנו. בתהליך זה העור שלנו מייצר עם הזמן פחות סיבי קולגן ואלסטין, מאבד מהאלסטיות שלו, הופך פחות מוצק וכתוצאה מכך נוצרים גם הקמטים על פני העור. לעומת זאת, תהליך ההזדקנות החיצוני יכול להתחיל בכל שלב בחיים שלנו.

קשה מאוד לעצור את תהליך ההזדקנות הפנימי והטבעי של העור, ויש אנשים שוויתרו על התקווה לעור צעיר ורענן מתוך הנחה שמצב העור שלהם לא ניתן לשינוי כיוון שהוא תוצאה של הגנטיקה אותה ירשו.

אבל חשוב לדעת שלמעשה רק 10-15% מתהליך הזדקנות העור נגרם ידי גנטיקה, בעוד שהאשם האמיתי בהזדקנות העור הם אותם גורמים חיצוניים, האחראיים על כ- 85-90% מסימני הזדקנות העור !!

מכאן, שהשליטה על חלק ניכר מתהליך ההזדקנות העור שלנו נמצאת בידיים שלנו. שגרת טיפוח נכונה והימנעות מהרגלים מזיקים יכולים לסייע רבות בשיפור מראה העור.

הגורמים העיקריים המזרזים את תהליך ההזדקנות החיצוני של העור

  • פוטואייג’ינג- זהו מונח רפואי המתאר סוג הזדקנות שנגרם על ידי חשיפה לקרני השמש. חשיפה לשמש במשך מספר דקות בכל יום לאורך השנים יכולה לגרום לשינויים משמעותיים בעור, כגון: קמטים, נמשים, כתמי גיל, עור מחוספס, רפוי או דק, וסרטן העור. פוטואייג’ינג מתרחש על פני תקופה של שנים. עם חשיפה חוזרת ונשנית לשמש, העור מאבד את היכולת לתקן את עצמו והנזק הולך ומצטבר וכתוצאה מכך העור הופך להיות רפוי ומקומט בשלבים מוקדמים יותר לעומת עור אשר היה מוגן מקרני השמש.
  • עישון – עישון סיגריות גורם לשינויים ביוכימיים בגופנו אשר מאיץ את תהליך ההזדקנות. מחקרים מראים כי אדם שמעשן 10 סיגריות ביום במשך לפחות 10 שנים יפתח יותר קמטים מאשר אדם שלא מעשן. לעומת זאת, הפסקת עישון אצל אנשים שעישנו במשך שנים רבות מובילה לירידה משמעותית בעומק ומספר הקמטים ולשיפור גוון העור.
  • גירוד וחיטוט בפנים – אנשים הסובלים מפצעי אקנה או גירוי כלשהו בפנים, ומתעורר בהם הצורך לגרד ולחטט בפנים על מנת להקל על הסבל. עליהם לדעת שבכל פעם שאנחנו בוחרים לגרד את העור אנחנו יוצרים נזק לרקמת העור שעלולה להוביל לצלקות ולקמטים.
  • הסרת איפור – האיפור והמזהמים הסביבתיים שהצטברו במהלך היום על הפנים מחלחלים לתוך נקבוביות העור במהלך הלילה, ומזרזים את פירוק סיבי הקולגן והאלסטין. כתוצאה מכך, עלולים להיווצר קמטוטים וקמטים לאורך זמן.
  • שינה – למרות שזה עדיין לא הוכח קלינית, מומחים רבים טוענים כי אנשים הישנים לפחות 7 שעות שינה באיכות טובה בכל יום, ייהנו בטווח הארוך מבריאות גופנית ונפשית טובה יותר, כמו גם שמירה על איכות העור שלהם.

אז מה ניתן לעשות ?

  1. הימנעו מחשיפה לשמש בין השעות 10:00-14:00 .
  2. הקפידו על שימוש בקרם הגנה עם מקדם הגנה (SPF) של לפחות 30. מומלץ להימרח כל יום כ- 15 דקות לפני היציאה מהבית בידיים ובפנים כיוון שאזורים אלו פגיעים במיוחד לנזקי שמש. רצוי לחדש את המריחה של קרם ההגנה כל שעתיים.
  3. הפסיקו לעשן או לפחות הפחיתו בעישון. השתמשו בתכשירים המכילים אנטיאוקסידנטים (נוגדי חימצון) המסייעים רבות בשיקום רקמת העור.
  1. הפסיקו לגרד את הפנים והשתמשו בתכשירים נכונים לפתרון בעיית העור ולהקלה על תחושת הגרד.
  2. הקפידו לנקות את עור הפנים פעמיים ביום בבוקר ובערב.
  3. השתמשו בקרם לחות המכיל ויטמינים ומינרלים המסייעים בחידוש רקמת העור והחזרת המראה הצעיר והרענן.
  4. בצעו פילינג לפחות פעם בשבוע על מנת לשפר את הטקסטורה של העור, לזרז ייצור של סיבי קולגן ואלסטין ולהפחית את סימני הגיל.
  5. הקפידו על 7 שעות שינה לפחות.

למידע נוסף:

השמש והזדקנות העור (פוטו-אייג’ינג)

סיגריה אחת וקמט – זה מה שקורה לעור שלך בזמן שאת מעשנת

דילוג לתוכן