האם התרופה רואקוטן מסוכנת?

מחלת האקנה או בשמה המדעי אקנה וולגריס נחשבת למחלת עור נפוצה ביותר המשפיעה על מיליונים ברחבי העולם. אקנה יכולה להופיע בפנים, בגב ובכתפיים, בחזה ואף בישבן. אקנה משפיעה רבות על הסובלים ממנה הן בפן הפיזי והן בפן הרגשי. רבים הסובלים מאקנה מובכים מאוד ממצבם ואף סובלים מביטחון עצמי ודימוי גוף נמוכים. קיימות שיטות רבות לטיפול באקנה כאשר הטיפולים יכולים לנוע מטיפולים מקומיים ושינוי באורח החיים ועד לנטילת תרופות במצבים חמורים יותר כגון האנטיביוטיקה מינוציקלין. אחת התרופות המוכרות יותר היא התרופה רואקוטן (Roaccutane), או בשמה המדעי איזוטרטינואין (Isotretinoin). התרופה מוכרת גם בשמות המסחריים קיורטן (Curatane) או אקוטן (Accutane). לפעמים אנשים טועים בשם התרופה ולא פעם קוראים לה ראקוטן, ריקוטן ורקוטן. למרות שהתרופה רואקוטן מוכרת מאוד ונעשה בה שימוש עשרות שנים, לפני שמחליטים לקחת את התרופה לטיפול באקנה חשוב להכיר אותה לעומק, את החסרונות שלה ובעיקר את תופעות הלוואי שלה מאחר שבהרבה מקרים רופאים ממהרים להמליץ עליה למרות כל שיטות הטיפול האלטרנטיביות הקיימות בשוק.

תוכן עניינים

 

האם התרופה רואקוטן מסוכנת?

 

מה ההיסטוריה של רואקוטן?

התרופה רואקוטן מכילה את החומר הפעיל איזוטרטינואין המשתייך לקבוצת הרטינואידים שהם בעצם נגזרת של ויטמין A. התרופה הופיעה בסוף שנות ה- 70 כטיפול פורץ דרך לאקנה חמור והיא פותחה על ידי ד”ר גארי פק וצוותו בחברת הופמן-לה רוש המוכרת כיום כחברת התרופות השווייצרית רוש (Roche). רואקוטן אושר לשימוש בבני אדם על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בשנת 1982.

 

מנגנון הפעילות של התרופה

מנגנון הפעילות של החומר הפעיל איזוטרטינואין בטיפול באקנה משלב היבטים רבים. אלה כוללים:

  1. ויסות ייצור החלב: לחלב, חומר שמנוני המיוצר על ידי בלוטות החלב, תפקיד מרכזי בהתפתחות האקנה. ייצור מוגזם של חלב עלול להוביל לסתימת נקבוביות ולהיווצרות פצעי אקנה. רואקוטן מפחית את ייצור החלב על ידי כיווץ בלוטות החלב, ובסופו של דבר מפחית את כמות החלב המיוצר על ידי העור.
  2. השפעה על תהליך הקרטיניזציה של העור: אצל אנשים בעלי נטייה לאקנה, תהליך הקרטיניזציה לא תקין והתאים הקרטינוציטים בשכבת האפידרמיס בעור מייצרים קרטין בעודף. ייצור בעודף של קרטין בתוך זקיקי השיער יכול להוביל להיווצרות קומדונים (ראשים שחורים וראשים לבנים). התרופה רואקוטן מסייעת בשיפור תהליך זה ומונעת מהתאים להצטבר ולסתום את זקיקי השיער ועל ידי כך למנוע היווצרות של פצעים חדשים.
  3. השפעות אנטי דלקתיות: דלקת היא מרכיב מפתח במנגנון ההתפתחות של מחלת האקנה, והיא תורמת לאדמומיות, לנפיחות ולכאב. רואקוטן בעלת תכונות אנטי דלקתיות על ידי דיכוי הפעילות של חלבונים דלקתיים בתוך העור. כתוצאה מהפחתת הדלקת, התרופה מקלה על הסימפטומים של נגעי האקנה הקיימים ומונעת היווצרות של פצעים חדשים.
  4. עיכוב של התפתחות החיידקים: התרופה רואקוטן מובילה לירידה בחיידק ה- Propionibacterium acnes הנחשב לאחד הגורמים העיקריים בהתפתחות מחלת האקנה. פעילות התרופה אינה ישירה על החיידק אלא היא פועלת בצורה עקיפה על ידי שינוי סביבת העור (הפחתה של ייצור החלב, ירידה בתהליך הקרטיניזציה והורדת הדלקת) כך שהסביבה לא מאפשרת לחיידק להתרבות.
  5. השפעה על התמיינות התאים בעור: רואקוטן משפיעה על תהליך ההתמיינות של התאים בעור, תהליך הנמצא לא תקין בעור הנוטה לאקנה. כתוצאה מכך, התרופה מונעת היווצרות פצעים חדשים.

 

שימושים של רואקוטן

במקור, התרופה ניתנה בעיקר לאקנה נודולרי חמור שלא הגיב לטיפולים קונבנציונליים כמו טיפולים קוסמטיים, משחות מקומיות, אנטיביוטיקה או טיפולים הורמונליים. התרופה נחשבה כטיפול המוצא האחרון בשל השפעותיו החזקות ותופעות הלוואי החמורות שלה. למרות תופעות הלוואי שלה, כיום האצבע של הרופאים קלה מדי על המרשם ורופאים רבים ממליצים ליטול רואקוטן גם במצבים של אקנה פחות חמור ואף במצבים קלים ביותר.

 

חסרונות ותופעות הלוואי

למרות יעילותה, הרואקוטן בעלת מספר חסרונות בולטים ותופעות לוואי לא פשוטות כלל שחייבים להכיר!

  1. טרטוגניות: אולי החיסרון הידוע ביותר של התרופה רואקוטן (והחומר הפעיל שלו איזוטרטינואין) הוא היכולת שלה לגרום למומים מולדים חמורים אם היא נלקחת במהלך ההריון. אפילו מנה בודדת של רואקוטן במהלך ההריון עלולה להוביל למומים מולדים חמורים, כגון עיוותים בפנים ובגולגולת, פגמים בלב וכלי הדם ומומים במערכת העצבים המרכזית. בשל הסיכונים החמורים האלה, אסור לנשים הרות, נשים המתכננות הריון או נשים שעלולות להיכנס להריון ליטול את התרופה.
  2. מעקב קפדני למניעת הריון: עקב הטרטוגניות של רואקוטן, חשוב לקיים מעקב קפדני לצורך מניעת הריון עבור נשים פוריות שעשויות להיכנס להריון ושהומלץ להן ליטול את התרופה. לדוגמה, יש צורך בשימוש בשתי צורות של אמצעי מניעה ובדיקות הריון חודשיות.
  3. תופעות לוואי פסיכיאטריות: שימוש ברואקוטן נקשר לתופעות לוואי פסיכיאטריות, הכוללות דיכאון, חרדה, שינויים במצב הרוח, ובמקרים נדירים, מחשבות או התנהגויות אובדניות. כתוצאה מכך, יש להיות ערני לגבי כל סימן של דיכאון או הפרעות במצב הרוח אצל אנשים הנוטלים את התרופה
  4. הפרעות בשומנים ובכבד: רואקוטן עלולה לגרום לשינויים בחילוף החומרים של השומנים, מה שמוביל לרמות גבוהות של טריגליצרידים וכולסטרול. בנוסף, חלק מהחולים עלולים לחוות עלייה זמנית באנזימי כבד, המעידה על דלקת או פציעה בכבד. לכן, כדי לזהות מבעוד מועד ולמנוע את תופעות הלוואי האלה, יש צורך בביצוע בדיקות דם תדירות הכוללות פרופיל שומנים ובדיקות תפקודי כבד.
  5. יובש בעור ובריריות: נטילת התרופה גורמת בדרך כלל ליובש בעור, השפתיים, העיניים והריריות. מטופלים עלולים לסבול מעור יבש ומתקלף, שפתיים סדוקות, עיניים יבשות ואף דימומים מהאף. תסמינים אלו יכולים להיות מטרידים מאוד ואף דורשים שימוש בקרם לחות, משחות לשפתיים, תרסיסי מלח לאף ועוד.
  6. הפרעות בשרירים ושלד: שימוש ברואקוטן נקשר עם תופעות לוואי בשרירים ובשלד כגון כאבי מפרקים, נוקשות וכאבי גב. תסמינים אלו בדרך כלל קלים והפיכים עם הפסקת הטיפול התרופתי, אך הם יכולים להשפיע על איכות החיים בזמן נטילת התרופה ולפעמים אף עשויים לדרוש טיפול בתופעות הלוואי.
  7. הפרעות במערכת העיכול: חלק מהמטופלים עלולים לחוות תופעות לוואי במערכת העיכול בזמן נטילת התרופה. אלה כוללות כאבי בטן, בחילות, הקאות ושלשולים. תסמינים אלו הם בדרך כלל קלים וחולפים אך עשויים לדרוש טיפול ייעודי כגון שינויים תזונתיים או תרופות נגד הקאות ושלשולים.
  8. איחוי וריפוי פצעים: אחת מתופעות הלוואי המוכרות יותר היא ששימוש ברואקוטן פוגע בריפוי פצעים בעור. זאת הסיבה שכאשר מטופלים נוטלים רואקוטן אסור להם לעבור טיפולים אסתטיים כגון לייזר ושעווה אפילו חצי שנה לאחר הפסקת נטילת התרופה.
  9. תופעות לוואי נוספות: כגון הידללות של השיער.
  10. תגובה חלקית או לא צפויה: במקרים רבים דווח על תגובה חלקית לטיפול וכתוצאה מכך האקנה לא נעלם לגמרי. בנוסף, במקרים מסוימים ישנו צורך בסבב נוסף של נטילת התרופה עקב חזרה של פצעי האקנה לאחר הטיפול.

 

פעילויות אסורות בעת נטילת רואקוטן

מטופלים הנוטלים רואקוטן חייבים להקפיד על מספר אמצעי זהירות. יש להימנע מצריכת אלכוהול בשל הפוטנציאל שלה להחמיר את הרעילות של התרופה על הכבד. יש להימנע מהסרת שיער בלייזר ושעווה, טיפולי מזותרפיה וטיפולים קוסמטיים אחרים כדי למנוע פצעים וצלקות עקב פגיעה בתהליך הריפוי התקין של העור. בנוסף, עקב עלייה ברגישות לקרינת השמש, אסור להיחשף ממושכות לשמש או להשתמש במיטות שיזוף. חשוב להקפיד להשתמש בקרם הגנה רחב טווח עם מקדם הגנה גבוה.

 

סיכום

למרות היעילות של התרופה רואקוטן או איזוטרטינואין בטיפול באקנה, השימוש בתרופה מצריך ממי שחושב ליטול אותה מחשבה מעמיקה בשל החסרונות ותופעות הלוואי החמורות והלא פשוטות שלה. השימוש בתרופה צריך להישקל כאופציה הטיפולית האחרונה אחרי שכל הטיפולים האלטרנטיביים לא הועילו ומצב האקנה לא השתפר.
שוקלים לקחת רואקוטן? חשוב לדעת שקיימות היום חלופות הרבה יותר בטוחות ויעילות לא פחות לטיפול באקנה. לכן, לפני שאתם שוקלים שימוש בתרופה רואקוטן מומלץ לפנות לגורמים בעלי ניסיון רב שנים בטיפול באקנה.
להשארת פרטים לייעוץ ואבחון מעמיק חינם על ידי ד”ר ללוש לחצו כאן.
למעבר לגלריה לפני ואחרי טיפול באקנה לחצו כאן.

 

דילוג לתוכן