האם התרופה רואקוטן מסוכנת?

רואקוטן או בשמו הכימי Isotretinoin הינו נגזרת של ויטמין A, המיוצרת באופן טבעי בכמות קטנה בכבד שלנו, אבל התרופה מיוצרת באופן סינטטי.

תהליך הייצור של התרופה

התרופה רואקוטן פותחה לראשונה בשנות החמישים, אך החלה להיות בשימוש רק באמצע שנות השבעים. השמות המקוריים של המותג היו Accutane ® ו Roaccutane ®, אבל כיום קיימות גרסאות גנריות רבות של התרופה בשוק, בריכוזים משתנים.

למה משמשת התרופה רואקוטן?

רואקוטן נחשבת לתרופה יעילה מאוד לטיפול באקנה. במקור התרופה יועדה לטיפול באקנה חמור, אבל עם השנים נעשה בה שימוש לטיפול בכל דרגות החומרה של האקנה (חשוב לדעת שהתרופה רואקוטן משמשת גם לטיפול במחלות עור אחרות, למשל, רוזציאה, סבוריאה, פוליקוליטיס של הקרקפת ועוד).

השפעת הרואקוטן על האקנה:

• הפחתת ייצור החלב (השומן בעור המהווה את אחד הגורמים לאקנה)
  • כיווץ בלוטות החלב
  • הפחתת חסימת זקיק השערה
  • עיכוב צמיחה של החיידקים P. acnes
  • פעילויות אנטי דלקתיות

חסרונות התרופה

לרוע המזל, התרופה רואקוטן הינה תרופה המשפיעה לא רק על מצב האקנה אלא על הגוף כולו. לתרופה רואקוטן יש תופעות לוואי רבות, לרוב קלות עד בינוניות והפיכות, כגון: שפתיים יבשות, עור יבש ונשירת שיער, אך במקרים מסוימים, תופעות הלוואי עלולות להיות חמורות או לטווח ארוך, לרבות מחלות מעיים, נזק לכבד, דיכאון, הפלה וגרימת מומים לעובר במידה וניתן בתקופת ההיריון.

התוויות נגד של התרופה

• רואקוטן אסור לשימוש בתקופת הריון והנקה, או אם קיים סיכוי משמעותי להריון. יתרה מזאת, תרומת דם שהתקבלה מתורמים הנוטלים רואקוטן אסורה לשימוש לנשים בהיריון.
  • בנוסף, התרופה אינה מומלצת למטופלים הסובלים ממחלת כבד או כליות, ריכוז שומנים גבוה בדם, סוכרת או דיכאון.

תופעות לוואי עוריות

מרבית תופעות הלוואי של התרופה הן עוריות, כגון:

• למעלה מ- 50% מהמטופלים סובלים מיובש של הרקמות הריריות ושל העור המתבטאים בתחושת יובש בפה, באף, בעור ובעיניים
  • ריפוי לא תקין של פצעים המשאיר לרוב צלקות
  • רגישות מוגברת לחשיפה לשמש
  • קילפופים בכפות הידיים והרגליים
  • הידללות של השיער
  • עור שברירי הנוטה להיפצע בקלות

במרבית המקרים הסימפטומים הללו נעלמים לאחר הפסקת הטיפול.

תופעות לוואי נוספות פחות נפוצות: כאבי ראש, ראייה מטושטשת, שינויים במצב הרוח ודיכאון, ליקויים בתפקודי הכבד, רמות גבוהות של שומנים בדם ועוד.

אחוזי הצלחה של התרופה

למרות שבדרך כלל התרופה מאוד יעילה בטיפול באקנה, לעיתים מתקבלת תגובה חלקית או לא צפויה. הסיבות לכישלון הטיפול עשוי לנבוע מגורמים שונים, למשל, נוכחות של מאקרו-קומודונים, נודולות, זיהום משני, עישון, גיל צעיר (מתחת לגיל 14).

האם אפשר לבצע טיפול חוזר עם רואקוטן במידה והאקנה חזר?

כ- 50% מהמטופלים באקנה על ידי רואקוטן נהנים מרגרסיה של האקנה לאורך זמן לאחר מחזור טיפולים בודד. לעומת זאת, אצל כ-20% מהמטופלים האקנה עלול לחזור חודשים או שנים לאחר הפסקת השימוש בתרופה. תופעה זו שכיחה אצל נשים הסובלות מאקנה הורמונלי יותר מאשר אצל גברים.

שוקלים לקחת רואקוטן? חשוב לדעת שקיימות היום חלופות הרבה יותר בטוחות ויעילות לא פחות לטיפול באקנה. לכן, לפני שאתם שוקלים שימוש בתרופה רואקוטן מומלץ לפנות למטפלים מומחים לאקנה ולשמוע על האפשרויות החלופיות הקיימות.