איך להסיר שיער בלי לסבול מפצעים?

פצעים לאחר הסרת שיער

הרבה מאוד גברים ונשים המסירים שיער, בעיקר באזור הפנים, סובלים מיד לאחר מכן מפצעונים קטנים דמויי אקנה, למה זה קורה ואיך ניתן למנוע את זה?

קיימות מגוון שיטות להסרת שיער באופן זמני או לצמיתות ולכל אחת מהשיטות עלולות להיות תופעות לוואי שונות הנובעות מתהליך הסרת השיער.

אחת מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר הינה התפתחות דלקת חריפה (Acute inflammation) המתבטאת בהופעת פפולות ופוסטולות דמויות אקנה.

 

 

מה זה דלקת חריפה (Acute inflammation) ?

מקובל לסווג את התהליך הדלקתי בגוף לשתי קטגוריות שונות:

  1. דלקת כרונית (chronic inflammation) – הינה דלקת הקיימת למשך זמן ארוך, מספר חודשים ואפילו שנים.
  2.  ודלקת חריפה (Acute inflammation) – המהווה תהליך קצר יחסית המופיע דקות או שעות ספורות לאחר הנזק.

אנשים בעלי עור רגיש הינם בעלי נטייה גבוהה יותר לפתח דלקת חריפה לאחר הסרת שיער.

קיימים 5 גורמים עיקריים המשפיעים על התפתחות דלקת חריפה לאחר הסרת שיער :

  1. מגע של העור עם חומר מגרה: המוביל להתפתחות דלקת המכונה “דלקת עור ממגע” (Contact Dermatitis) – חומר מגרה יכול להיות למשל, שעווה, או קרם הגילוח.

הטיפול : הפסקת השימוש בחומר המגרה, שימוש בחומרים מרגיעים ואנטי דלקתיים.

  1. מגע של העור עם אלרגן: המוביל להתפתחות דלקת המכונה “דלקת עור ממגע עם אלרגן” (allergic dermatitis) – ישנם מספר חומרים העשויים לפתח אלרגיה, למשל, שעווה, קרם גילוח, או חומרים שונים הנמרחים על העור בסמיכות להסרת השיער.

הטיפול : הפסקת השימוש בחומר, שימוש בחומרים מרגיעים ואנטי דלקתיים.

  1. זיהום ויראלי או בקטריאלי : המוביל להתפתחות דלקת בזקיק השערה המכונה “דלקת זקיק השערה” לרוב הגורם להתפתחות הדלקת הוא זיהום של החיידק סטפילוקוק זהוב

הטיפול: שימוש בחומרים אנטיספטיים ואנטיביוטיים לפני ואחרי פעולת הסרת השיער

  1. שערה חודרנית: המובילה להתפתחות דלקת המכונה “דלקת זקיק השערה המדומה” Pseudofolliculitis barbae – תופעה נפוצה ביותר בפנים אבל יכולה להתרחש גם באזורים נוספים בגוף בהם השיער מגולח או נמרט, בייחוד באזורים בהם השיער מקורזל והעור רגיש (כמו למשל באזור אברי המין). הגורם לתופעה זו הינה צמיחה הפוכה של השערה החדשה לאחר שהקודמת הוסרה, מה שמוביל להתפתחות תגובה דלקתית.

הטיפול: טיפול מניעתי- הטיפול היעיל ביותר הוא להימנע מהסרת השיער ואם זאת אינה אפשרות אז מומלץ לגלח את השיער לאורך שבין 0.5 מ”מ ל -1 מ”מ. במצבים בהם כבר קיימת צמיחה הפוכה, טיפול עם חומרים קרטוליטיים עשויים להיות יעילים, למשל, חומצה גליקולית רטינול, סליצילית וכדו’.

  1. דלקת כתוצאה מכוויה: דלקת המתפתחת מחימום יתר של העור.
דילוג לתוכן