אקנה למבוגרים – גורמים ושיטות טיפול יעילות (חלק ב’)

תקציר

בחלק הראשון של הפוסט הסברנו את הגורמים השונים לבעיית האקנה. אזכיר בקצרה שישנם מספר גורמים לאקנה אשר המכנה המשותף ביניהם הוא שהם מובילים בסופו של דבר לחסימה של הנקבוביות בעור, אשר עלולה להוביל להתפתחות חיידקים ובהמשך לדלקת. חשוב לציין שהמקור של מרבית הגורמים לאקנה עליהם דיברנו בכתבה הקודמת, נמצא בגנטיקה אותה ירשנו, לדוגמא: רגישות יתר להורמונים, פגם גנטי במבנה בלוטת השומן, התקרנות יתר ורגישות לחומרים כימיים או פיזיקאליים.

אז מה ניתן לעשות?

מאחר ואקנה יכול להתבטא בצורות רבות, הטיפול באקנה צריך להיות מותאם לסוג האקנה ולכלול אחת או יותר מהגישות הטיפוליות הבאות:

1. הפחתת ייצור חלב– באמצעות חומרים בעלי יכולת לאזן את ייצור החלב.
  2. מניעת הצטברות החלב יחד עם תאי עור בתוך הנקבובית– באמצעות קילוף (פיליניג) שטח פני העור ובתוך הנקבובית.
  3. קטילת חיידקי  acnesהמתרבים בזקיק השערה –  באמצעות חומרים אנטי בקטריאליים.
  4. הרגעת הדלקת הנגרמת כתוצאה מהתרבות החיידקים– באמצעות חומרים מרגיעים ואנטי דלקתיים.

רוב מקרי האקנה יתאימו לאחת משלוש הקטגוריות הבאות, המדורגות לפי דרגות חומרה שונות בהתאם לתמונה הקלינית.

• אקנה קומודוניקה  (Comedonal acne) – נחשב לסוג הקל של האקנה.

הגורם: סתימת הנקבוביות בעור כתוצאה מהצטברות חלב יחד עם תאי עור.

התוצאה: אקנה קומודוניקה מתבטא על פני העור בצורה של קומודונים שחורים ו/או לבנים. אקנה מסוג זה נוטה להופיע בתדירות גבוהה על המצח, האף והסנטר.

הטיפול: הטיפול באקנה קומודוניקה יתמקד בעיקר בביצוע פעולות אשר יאזנו את רמת ייצור החלב וימנעו את ההצטברות שלו בתוך הנקבובית המובילה לסתימתה.

• אקנה דלקתי (Inflammatory acne) –  נחשב לאקנה מדרגה בינונית.

הגורם: צורה זו של אקנה מתרחשת כאשר בתוך הנקבובית החסומה, חיידקי P. acnes מתרבים וגורמים לדלקת.

התוצאה: כתוצאה מהדלקת, הקומודונים השחורים והלבנים הופכים לפצעים אדומים, מודלקים וכואבים.

הטיפולהטיפול באקנה דלקתי יתמקד במקביל בכל ארבע הגישות הטיפוליות שציינו לעיל: הפחתת ייצור חלב, מניעת הצטברות החלב יחד עם תאי עור בתוך הנקבובית, קטילת חיידקי P. acnes המתרבים בזקיק השערה והרגעת הדלקת.

• אקנה פיברוזיס (Cystic acne) – נחשב לסוג הקשה ביותר לטיפול של אקנה למרות שהוא נגרם מאותן הסיבות כמו באקנה הקל והבינוני.

הגורםאקנה פיברוזיס הוא מצב בו הזיהום והדלקת מתפשטים לשכבות העמוקות יותר בעור. הנגעים הרבה יותר כואבים בהשוואה לנגעים באקנה קל ובינוני, עם סיכון גבוה להצטלקות.

התוצאהעל פני העור אקנה פיברוזיס מתבטא בנגעים ציסטיים מרובים, אדומים, כואבים, גדולים ועמוקים יותר.

הטיפולגם הטיפול באקנה פיברוזיס כמו באקנה הדלקתי, יתמקד בארבע הגישות הטיפוליות במקביל: הפחתת ייצור החלב, מניעת הצטברות החלב בתוך הנקבובית, קטילת חיידקי P. acnes והרגעת הדלקת שנגרמה כתוצאה מהלחימה בחיידקים.

אבחון מדויק של סוג האקנה והבנת הגורמים למחלה, חשובים ביותר להצלחת הטיפול באקנה.

ברוב המקרים שגרת הטיפול באקנה תכלול:

• ניקוי עדין של העור– יש להשתמש בתכשיר ניקוי עדין שאינו מכיל חומרים מגרים כמו SLS, אשר מנקה בעדינות את העור מבלי לייבש אותו. יש לזכור כי ניקוי יתר אינו מונע הפרשת חלב מבלוטת החלב. הרבה טועים לחשוב שייבוש העור והפצעים עשוי “לרפא” את האקנה. בעוד שלמעשה ייבוש העור גורם לתגובה הפוכה ויוצר גירוי הגורם לגוף לייצר יותר חלב על מנת להקל על היובש.
  • פילינג– שימוש בפילינג הינו חלק חשוב מאוד בטיפול באקנה. הפילינג מכיל חומרים מקלפים המאפשרים ניקוז של הנקבוביות בעור, לדוגמא: 1%-2% חומצה סליצילית (חומצה ביתא הידרוקסית – BHA) המסוגלת לקלף בתוך הנקבובית את החלב שהצטבר. כיוון שחומצה זו שייכת למשפחת האספירין, במקרים בהם יש רגישות לאספירין ניתן להשתמש בפילינג על בסיס חומצות אלפא הידרוקסיות, רטינואידים או חומצה אזלאית כתחליף. יש להימנע משימוש מוגזם בפילינג או משימוש בפילינג שאינו מתאים המכיל חומצות לא מתאימות או שהחומצות בריכוזים לא מתאימים. כמו כן, יש להימנע משימוש בפילינג הדורש שפשוף של העור, לדוגמא: פילינג גרגירים או פילינג משחתי, כיוון שהם עלולים לגרום לגירוי יתר בעור והעשוי להחמיר את מצב האקנה.
  • מסיכה– מומלץ להשתמש פעם עד פעמיים בשבוע במסכות המכילות חומרים בעלי יכולת ספיחה של החלב, לדוגמא: מסיכת חמר המסוגלת לספוח את עודפי החלב שעל פני העור ובכך למנוע את ההצטברות שלו בתוך הנקבובית.
  • סרום או קרם טיפולי– במקרים של אקנה דלקתי או אקנה פיברוזיס, נוסיף לשגרת הטיפוח סרום או קרם טיפולי המכיל חומרים בעלי מגוון פעילויות:
  1. חומרים אנטי בקטריאליים – בנזואיל פרוקסיד, שמן עץ התה, גופרית, פרופוליס, רזורצינול, קמפור.
  2. חומרים אנטי דלקתיים – פרופוליס, אבץ, ניאצין, ליקוריץ, לבנדר, תה ירוק.
  3. חומרים בעלי פעילות מרגיעה – אלוורה, לבנדר, קמומיל, קלנדולה, תה ירוק, אורגנו.
  • לחות– חשוב במצבי אקנה להקפיד על שימוש קבוע בקרם לחות קל נטול שומן, כיוון שעור יבש גורם לגוף לפצות על היובש באמצעות ייצור מוגבר של חלב ובכך לגרום להחמרת האקנה.
  • טיפול פוטודינמי– טיפול באמצעות תרפיית אור כחול יכול לסייע רבות בריפוי האקנה וניתן לשלבו כחלק מתוכנית הטיפול.