אקנה מבוגרים – גורמים ושיטות טיפול יעילות (חלק א’)

חטטת נפוצה (Acne vulgaris)

חטטת נפוצה הינה בעיית עור שכיחה אצל מתבגרים ובשנים האחרונות השכיחות שלה עולה גם בקרב מבוגרים.

 

 

למרות שאין גיל ברור המפריד בין אקנה של צעירים מתבגרים לבין אקנה מבוגרים, מקובל לאבחן אקנה המופיע אצל מטופלים מעל גיל 25 כאקנה של מבוגרים. אקנה של מבוגרים יכול להתרחש באחד משני הסוגים הבאים :

  1. להיות המשך של האקנה אשר פרץ בגיל ההתבגרות
  2. התרחשות חדשה אצל מטופלים שלא סבלו מאקנה בגיל ההתבגרות.

אם גם את מתוסכלת מכך שהאקנה שהיה לך כשהיית בת 15 חזר להופיע בשנות ה- 30 לחייך או שאת אחת מאותן הנשים המופתעות לגלות שעל אף שלא סבלו מאקנה בגיל ההתבגרות הן צריכות להתמודד איתו בגיל מאוחר יותר, כדאי שתדעי שאת לא לבד.  למעשה, נשים מעל גיל 20 סובלות מאקנה יותר מגברים בני אותו הגיל.

סקר מקיף שפורסם בשנת 2008 באוניברסיטת אלבמה בארה”ב מצא כי שכיחות אקנה מבוגרים היא:

  • 51% מהנשים ו- 42% מהגברים בגילאי 20-29
  • 35% מהנשים ו- 20% מהגברים בגילאי 30-39
  • 26% מהנשים ו- 12% מהגברים בגילאי 40-49.

מספר עובדות וטיפים שייסעו לך להבין כיצד להיפטר מהאקנה:

עובדה מס’ 1: הורמונים גורמים להפרשת חלב (הפרשה שומנית) מוגברת מבלוטות החלב.

בלוטות חלב נמצאות על פני מרבית שטח הגוף שלנו וריכוזן גבוה יותר באזורים מסוימים, כגון: פנים, קרקפת, כתפיים וחזה עליון. בלוטות החלב מפרישות חומר שמנוני הנקרא חלב (בלועזית: סֶבּ‏וּם). החלב מתנקז דרך פתח זקיק שערה אל פני העור ותפקידו לשמש כחומר סיכה לעור ולשיער להעניק להם גמישות והגנה. תהליך הייצור והפרשת החלב מבלוטות החלב מושפע על ידי הורמונים המכונים אנדרוגנים, (לדוגמא: הורמון הטסטוסטרון) המצויים אצל נשים וגברים. כאשר רמת ההורמונים האנדרוגנים בגוף גבוהה, לדוגמא: אקנה לפני מחזור או אקנה בהריון, ישנה הפרשה מוגברת של חלב אשר מצטבר יחד עם תאי עור מתים וחוסם את פתח הניקוז של זקיק השערה, הנפוץ בשם נקבובית. חשוב לציין, שישנם מקרים בהם רמת ההורמונים האנדרוגנים בגוף תקינה, אך בלוטות החלב רגישות יותר מהרגיל לרמת הטסטוסטרון בגוף ולכן הם מייצרות יותר חלב.

על פני העור ניתן לראות את הנקבוביות החסומות בצורות של קומודון לבן וקומודון שחור.

עובדה מס’ 2: התרבות חיידקים בזקיק השערה גורמת לדלקת.

כאשר הנקבוביות בעור חסומות, נוצרת סביבה שומנית נטולת חמצן בתוך הנקבובית המאפשרת לחיידקים מסוג (Propionibacterium acnes (P. acnes המצויים בזקיק השערה, לשגשג ולהתרבות במהירות. כתוצאה מכך, הגוף מתגונן באמצעות הזרמת תאים של מערכת החיסון לתוך הנקבובית מתוך ניסיון להרוג את החיידקים, ובנוסף, תאים אלו מפרישים חומרים כימיים המובילים להתרחבות של כלי הדם במקום. כל השינויים הללו מתבטאים באדמומיות וכאב המאפיינת את הדלקת. בחלק מהמקרים נוצרת במקום הדלקת מוגלה המורכבת מחיידקים, תאי גוף מתים, תאי דם לבנים של מערכת החיסון ומחומרי פסולת שונים.

כאשר ישנה דלקת, הקומודונים השחורים והלבנים אשר על פני העור, הופכים לפצעים אדומים, נפוחים ומודלקים, הנקראים בשפה המקצועית פפולות ופוסטולות.

עובדה מס’ 3: נגעי אקנה דלקתיים שאינם מטופלים בזמן עלולים להשאיר צלקות.

במקרים בהם קיימת תגובה דלקתית ממושכת ונגעי האקנה מוזנחים ואינם מטופלים בזמן, עלולות להיווצר צלקות שקועות או בולטות סביב הפצעים המוגלתיים כתוצאה מתהליך הריפוי של הגוף.

לסיכום, ברוב המקרים ניתן לומר שהאקנה מושפע מ:

  • ייצור מוגבר של חלב        הגורם ל-
  • סתימה של הנקבובית      המאפשר-
  • התרבות חיידקים            הגורמים ל-
  • התפתחות דלקת

מסיבות אלו, אקנה נפוץ בעיקר במצבים בהם ישנם שינויים הורמונאליים הגורמים לייצור מוגבר של חלב, כגון: גיל ההתבגרות, תקופות של מתח נפשי, מחזור, הריון, נשים לקראת גיל הבלות או לקיחת תרופות המשפיעות על רמות ההורמונים בגוף.

גורמים נוספים לאקנה עשויים להיות: 

  • פגם גנטי במבנה בלוטת השומן – המונע ניקוז תקין של החלב.
  • התקרנות יתר (Hyperkeratosis)  – ייצור מוגבר של חלבון בעור מסוג קרטין המוביל לחסימה של הנקבובית.
  • רגישות יתר להורמונים.
  • רגישות יתר לחיידק P. acnes.
  • מתח נפשי.
  • רגישות לחומרים כימיים או פיזיקאליים.
  • רגישות לתכשירים קוסמטיים.
  • רגישות לתרופות.

עובדה מס’ 4: העור שלנו בגיל 30 שונה מעור של מתבגרים

אומנם הסיבות לאקנה יכולות להיות זהות אצל מתבגר ואצל מבוגר, אך העור שלנו בגיל 13 מאוד שונה מהעור שלנו בגיל 30. ככל שאנו מתבגרים, העור שלנו הופך לדק יותר ורגיש לחומרים. וכאשר מדובר על אקנה מבוגרים, ישנם תכשירים המכילים חומרים פעילים מגרים, לדוגמא: 10% בנזואיל פרוקסיד או 2% חומצה סליצילית, אשר עשויים להיות חומרים יעילים מאוד עבור מתבגר בגיל 13, אך מגרים מידי עבור מטופל בן 30, וכתוצאה מכך, עלולים לגרום לתגובה הפוכה ולהחמיר את מצב האקנה.

דילוג לתוכן