סגור את תיבת החיפוש

דלקת זקיק השערה המדומה

דלקת זקיק השערה המדומה  – (Pseudofolliculitis barbae (PFB

זו דלקת בעור המאופיינת בפפולות ופוסטולות באזור הזקן ומייצגת תגובה דלקתית של הגוף נגד שערות חודרניות. בדרך כלל התופעה מתבטאת באזורי הצוואר והסנטר ואילו השפם ופאות הלחיים לרוב אינם מעורבים.

הגורם לתופעה

הגורם להתפתחות דלקת זקיק השערה המדומה הוא בעיקר מבנה השערה. כאשר השיער קשה ומקורזל זה גורם לכך ששערה שנחתכה מתקרזלת ומתקפלת חזרה וחודרת לתוך העור ומפעילה את התגובה הדלקתית בגוף.

שימו לב שאצל גברים גילוח מהווה גורם מרכזי להיווצרות קצה חד של השערה המסייע לה לדקור את העור ולהיכנס חזרה פנימה. חדירה של השערה מפעילה תגובה דלקתית כרונית שהגוף בדרך כלל מפעיל נגד גורם זר, אלא שהפעם הגוף מפעיל תגובה זו נגד השערה עצמה !

גם אצל נשים המתגלחות ניתן לראות מאפיינים קליניים דומים באזורים בהם מתבצעת הסרת שיער, למשל, בית השחי, מפשעות, ורגליים.

סימני התופעה

המאפיינים הקליניים של דלקת זקיק השערה המדומה הם אודם (אריתמה), או היפרפיגמנטציה של זקיק השערה המלווה בהופעת פצעים דלקתיים (פפולות ופוסטולות) מסביב לזקיק השערה.

סיבוכים אפשריים כוללים: היווצרות פיגמנטציה פוסט אינפלמטורית וצלקות היפר-טרופיות בעור

הטיפול בתופעה

הטיפול הראשוני לדלקת זקיק השערה המדומה הינו טיפול מונע, כלומר, הפסקת פעולת הגילוח תוביל לפתרון הבעיה ולהעלמות הפצעים במרבית המקרים.

עם זאת, למטופלים רבים זו אינה אפשרות מסיבות שונות אם בגלל דרישות התפקיד או העדפות אישיות. לכן, יש צורך בגישות טיפוליות שונות, למשל, שינויים בצורת הגילוח, טיפול בתכשירים בבית וטיפולים בקליניקה.

הנחיות לפני גילוח

שערות חודרניות צריך בעדינות לשלוף החוצה, למתגלחים מומלץ להשתמש בסכין בעלת להב אחד על פני סכיני גילוח עם מספר להבים בגלל הסיכון המוגבר להתפתחות שיערות חודרניות כאשר מבצעים גילוח קרוב לעור.

מכונת גילוח עדיפה על פני סכין גלוח מאחר וניתן לכוון את אורך קיצור השערה. האורכים המומלצים בגילוח במכונה הם בין 0.5-1 מ”מ.

שיטות חלופיות להסרת שיער

שיטה חלופית להסרת שיער הינה באמצעות מסירי שיער כימיים עשויים, קיימות פורמולציות מגוונות לתכשירים מסוג זה החל מקרם, משחה, או אבקה. תכשירים אלו מכילים חומרים שונים המחלישים את הקשרים הדיסולפידיים בקרטין ומאפשרים להסיר את השיער בקלות.

יש לבצע שימוש זהיר בתכשירים אלה, בשל הפוטנציאל שלהם לגרום לאלרגיית עור ממגע כתוצאה מחשיפה ממושכת לחומר. מסיבה זו יש להקפיד על הוראות הייצרן ולבצע בדיקה ראשונית באזור קטן על פני העור לפני שמטפלים באזור כולו.

שימו לב שטיפול רפואי לדלקת זקיק השערה המדומה ניתן רק במקרים בהם התפתח זיהום בקטריאלי משני. ולכן, הטיפול הראשוני מתבצע בעיקר אצל מטפלים העובדים בהסרת שיער.

פוסטים נוספות שעשויים לעניין אותך