חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

היפר-פיגמנטציה – מה זה?

משמעות המונח היפר פיגמנטציה בעור הוא מצב שבו העור מייצר יותר מדי מלנין. מולקולת המלנין היא הצבען (פיגמנט) המשפיע בעיקר על צבע העור, אך הוא מצוי גם בשיער ובעיניים שלנו. המלנין נוצר ע”י תאים בעור הנקראים מלנוציטים באמצעות אנזים הנקרא טירוזינאז.

 

 

כתמי ההיפר-פיגמנטציה הנפוצים:

  1. נמשים: הינם אזורים על פני העור בהם קיים ריכוז גבוה של מלנין. בסוג זה של היפר פיגמנטציה בעור ככל שהחשיפה לשמש גדולה יותר, כך יגדל מספר הנמשים והם יהפכו לכהים יותר.
  2. כתמי גיל: המכונים גם סולר לנטיגו, הינם כתמים בצבע חום כהה או שחור הנגרמים כתוצאה מחשיפה מרובה לשמש.
  3. היפר-פיגמנטציה פוסט-אינפלמטורית: פיגמנטציה בעור מסוג זה, נגרמת עקב פגיעה או טראומה בעור, למשל כתוצאה מדלקת, כוויה או פצעי אקנה. כתמים אלה עשויים להתכהות בעת חשיפה לשמש.
  4. מלזמה: המכונה גם בשם כלואזמה או מסיכת הריון כאשר היא מופיעה בנשים בהריון. תופעה זו נוצרת עקב גירוי תאי המלנוציטים ע”י הורמוני המין הנקביים המוביל לעליה בייצור המלנין. הכתמים במלזמה בעלי צבע חום או חום-אפור ומופיעים בעיקר באזורים, כגון: הלחיים, גשר האף, המצח ומעל לשפה העליונה.

בפוסט זה ארצה להתמקד בסוג אחד של היפר פיגמנטציה בעור הנקראת כלואזמה שהמקור שלה הוא הורמונלי, לדוגמא: 

  • נשים בהריון, נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון, נשים העוברות טיפולים הורמונליים המכילים אסטרוגן ו/או פרוגסטרון,
  • נשים הלוקחות תחליפי הורמונים (גלולות) או שיש להם התקנים תוך רחמיים ושתלים.

נשים אלו עלולות לסבול משינוי גוון העור והופעת כתמים כהים באזורים אופייניים בפנים.

הטיפול בכתמים הורמונליים

במקרה של כתמים בזמן הריון, לרוב, הכתמים נעלמים לאחר הלידה ובמקרים בהם הכתמים גורמים למועקה אצל האישה ההריונית ישנם טיפולים יעילים ובטוחים לטיפול בכתמים במהלך תקופת ההיריון.

לעומת זאת, במקרה של נטילת גלולות למניעת הריון, הפסקת שימוש בגלולות יכולה להבהיר קצת את הכתמים אבל לא תמיד להעלים אותם לחלוטין.

הכתמים האופייניים ללקיחת גלולות למניעת הריון מופיעים בעיקר סביב השפתיים, בייחוד מעל השפה העליונה ויוצרים מראה של שפם כהה לא אסתטי המסב עוגמת נפש רבה להרבה נשים.

לכן, לכל הנשים הסובלות מתופעת “כתם של שפם” אנא שימו לב, במקרים בהם אתן מזהות שלקיחת הגלולות יוצרת שינוי בגוון העור שלכם, מומלץ לפנות לרופא הנשים שלכן להתאמת גלולות אשר יתאימו לכן יותר וימנעו את הבעיה, וחשוב מאוד, לטפל בכתמים שנוצרו בהקדם האפשרי – מכיוון שככל שחולף יותר זמן, הכתמים נעשים קשים יותר לטיפול.

טיפול הבהרה כולל שתי קבוצות חומרים:

א. חומרי הבהרה מעכבי מלנין– חומרי ההבהרה יפעלו בשכבות העמוקות יותר בעור וימנעו את ייצור המלנין.

ב. חומרים מקלפים– החומרים המקלפים יפעלו על השכבות החיצוניות בעור, יסייעו בהסרת הכתם ויאפשרו חדירות גבוהה של חומרי ההבהרה.

פוסטים נוספות שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן