הקשר בין רדיקלים חופשיים, קרינת UV וויטמין C

מה הם רדיקלים חופשיים?

רדיקלים חופשיים הינם אטומים, מולקולות או יונים בעלי אלקטרונים לא מזווגים ולכן אינם יציבים כימית. בגוף האדם, רדיקלים חופשיים נוצרים באופן טבעי במהלך תהליכים ביולוגיים או כתוצאה מחשיפה לגורמים חיצוניים, כגון: מזהמים, סיגריות ועשן סיגריות, תרופות, קרינת UV ועוד. רדיקלים חופשיים בעלי תפקידים ביולוגיים רבים (למשל הרג חיידקים ע”י תאי דם לבנים), אך הם גם עלולים לגרום להרס רב בגוף.

 

 

מה הם הנזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים בגוף בכלל ובעור בפרט?

רדיקלים חופשיים אינם יציבים כימית, ולכן, הם יכולים “לתקוף” מרכיבים שונים בתא ולהרוס אותם. בגוף האדם, הרדיקלים החופשיים הם בעיקר מסוג Reactive Oxygen Species (ROS), המסוגלים לפגוע בתאים ובפרט ב- DNA, חלבונים ושומנים.

מחקרים רבים הראו שקרינת השמש (UV) גורמת ליצירה של רדיקלים חופשים בעור והרדיקלים החופשיים גורמים להזדקנות מואצת של העור !

יצירת רדיקלים חופשיים בעור גורמת לדלקת כרונית בעור, פירוק סיבי הקולגן והאלסטין, ירידה ביצירת קולגן חדש ועלייה בייצור מולקולת המלנין הגורמת לפיגמנטציה. כל אלה מובילים בסופו של דבר להופעת כתמים, קמטים ואיבוד הנפח, החוזק והאלסטיות של העור.

כדי להתמודד עם הנזקים ההרסניים של הרדיקלים החופשיים (ROS), גוף האדם פיתח מספר מנגנונים הכוללים מולקולות מיוחדות, אנזימים וכמובן שימוש בוויטמינים.

ויטמין C לטיפול בנזקי הרדיקלים החופשיים (ROS)

ויטמין C הינו אנטי-אוקסידנט (נוגד חמצון) חזק ביותר המיוצר על ידי רוב הצמחים ובעלי החיים אך לא על ידי בני אדם (!), ולכן, בני אדם צריכים לצרוך אותו דרך התזונה היומיומית ומריחת תכשירים על העור. ויטמין C מצוי בכל שכבות העור, אך רמתו בשכבת האפידרמיס החיצונית גבוהה פי 5 מאשר בשכבת הדרמיס הפנימית וזאת על מנת לספק הגנה טובה יותר לקרינת UV ע”י נטרול הרדיקלים החופשיים (ROS) הנוצרים בעור. מעבר לכך, ויטמין C הוא מרכיב חשוב בתהליך ייצור הקולגן, מעכב את תהליך ייצור המלנין ומונע את פירוק סיבי הקולגן והאלסטין.

שימו לב, שכיוון שהצורה הפעילה של הויטמין C אינה יציבה ובעלת חדירות נמוכה לעור, פותחו נגזרות יציבות ויעילות יותר של ויטמין C הנמצאות כיום במגוון רחב של תכשירים קוסמטיים, המוכרות ביותר הם magnesium L-ascorbyl-2-phosphate (MAP) ו- ascorbyl-6-palmitate.

תכשיר המכיל ויטמין C  מומלץ לשימוש יומיומי במשך כל השנה ובעיקר בחודשי הקיץ בהם קרינת השמש חזקה על מנת להגן על העור מפני הרדיקלים החופשיים.

דילוג לתוכן