סיגריה אחת וקמט – זה מה שקורה לעור שלך בזמן שאת מעשנת

עישון הינו הגורם השני להזדקנות העור אחרי השמש. כך שאם אתם זקוקים לסיבה נוספת כדי להפסיק לעשן, אתם יכולים להוסיף הזדקנות העור בטרם עת לרשימה.

 

 

“פני מעשן”

המונח “פני מעשן” הוטבע בשנת 1985 על ידי רופא בריטי בשם ד”ר דאגלס מודל אשר הוכיח שקיים קשר בין עישון למראה הפנים. ד”ר דאגלס ביצע ניסוי רב משתתפים ובדק האם הוא יכול לזהות, רק על ידי בדיקת פניהם של המשתתפים, האם הם מעשנים או לא. אכן, ד”ר דאגלס הצליח לזהות יותר ממחצית המעשנים אשר עישנו למעלה מ- 10 שנים. המחקר של ד”ר דאגלס קבע לראשונה כי ניתן לזהות אנשים מעשנים (שעישנו למשך 10 שנים או יותר) באמצעות מאפייני הפנים שלהם בלבד.


פני מעשן הוגדרו כבעלי אחד או יותר מהמאפיינים הבאים:

  1. קמטים– בעיקר בצדי העיניים, בלחיים, מסביב לשפתיים ובלסת התחתונה.
  2. ירידה בנפח הפנים – עור פנים דק עם מבנה עצמות בולט.
  3. שינויים במרקם העור – העור נראה גס, מחוספס, וחסר ברק.
  4. שינויים בצבע העור -העור מקבל גוון צהבהב, המלווה לעתים באזורים סגולים ואדומים, עם נטייה לפיגמנטציה.

איך עישון גורם לקמטים?

  1. קיימים יותר מ- 4,000 כימיקלים שונים בעשן הטבק, רובם חומרים מגרים, מאות מהם רעילים ולפחות 40 מתוכם הינם חומרים מסרטנים ידועים. כימיקלים אלו גורמים לנזקים בסיבי הקולגן והאלסטין, המעניקים לעור את תכונות המיצוק והגמישות שלו. בנוסף, עישון גורם לייצור מוגבר של אנזים בשם Matrix Metalloproteinase (MMP) האחראי על פירוק סיבי הקולגן והאלסטין. כתוצאה מכך, העור הופך לדק יותר, נפול ומקומט בטרם עת.
  2. הניקוטין המצוי בסיגריות גורם להיצרות ולאובדן הגמישות של כלי הדם בשכבות החיצוניות ביותר של העור. כתוצאה מכך, זרימת הדם לעור נפגעת. למעשה, זרימת דם היקפית יורדת בכ 30%-40% בתוך דקות לאחר שאיפת עשן סיגריות. עקב אספקת הדם הלקויה, העור לא מקבל בכמות מספקת חמצן, מינרלים, ויטמינים ומלחים החיוניים להתפתחותו, וכתוצאה מכך, העור מזדקן בצורה מהירה יותר, מאבד מהחיות שלו ומקבל גוון חיוור יותר.
  3. עשן הסיגריה והחום הנפלט במהלך העישון במרחק קצר מעור הפנים גורמים לפעילות מוגברת של רדיקלים חופשיים (מולקולות הרסניות הפוגעות במבנה העור), להיווצרות כתמי פיגמנטציה ולגוון עור צהבהב.
  4. הבעות הפנים הנוצרות במהלך העישון תורמות להיווצרות קמטים, לדוגמא: כיווץ השפתיים במהלך העישון גורם לקמטים מעל לשפה העליונה ומתחת לשפה התחתונה.

הטיפול בעור של מעשנים

הפסקת עישון – בעוד שחלק מנזקי העישון עלולים להיות בלתי הפיכים, ניתן למנוע החמרה במצב העור, ולעתים אף שיפור, על ידי הפסקת עישון או לפחות הקטנה משמעותית בכמות הסיגריות ואימוץ שגרת טיפוח יומיומית לשיקום העור.

ויטמינים ומינרלים – כיוון שבעור של מעשן נפגעת אספקת הויטמינים והמינרלים החיוניים לתפקוד תקין, מומלץ להשתמש בתכשירים המכילים ריכוזים גבוהים של ויטמינים ומינרלים להשלמת החסר. לדוגמא: ויטמין A, הנחוץ לתפקוד תקין של העור, אחראי על זירוז קצב התחדשות תאי העור וייצור של סיבי קולגן ואלסטין. וויטמין C, המגן מפני רדיקלים חופשים ומעכב את פירוק סיבי הקולגן והאלסטין.

אנטי אוקסידנטים – רצוי להקפיד על שימוש בתכשיר העשיר במגוון אנטי אוקסידנטים (נוגדי חמצון) המגנים על העור מפני הרדיקלים החופשיים. לדוגמא: ויטמינים A, C, E, תה ירוק, Q10, חומצה אלפא ליפואית.

פיליניג – עור של מעשנים נוטה להתחלף בקצב איטי יותר. לכן, שימוש בפילינג פעם או פעמיים בשבוע יכול לסייע רבות בהשלת תאים מתים וחידוש מרקם העור. טכנולוגיותברשת ד”ר ללוש, קיים מכשור חדשני ומתקדם לטיפולי אנטי אייג’ינג.

למידע נוסף:

טיפול אנטי-אייג’ינג

טיפול מזותרפיה

דילוג לתוכן