פריחת האביב והעור

עונת האָבִיב היא אחת מארבע עונות השנה של האקלים הממוזג, ובעונה זו חל המעבר מהחורף לקיץ המלווה בהתחממות הדרגתית של מזג האוויר ובפריחתם של צמחים רבים. משום כך האביב מסמל פריחה והתחדשות.

 

 

האביב והעור

לכל עונה יש את האלרגיות המאפיינות אותה ועונת האביב מהווה טריגר להתפרצויות של אלרגיות רבות בעור המכונות “אלרגיות האביב”. בישראל האביב מתאפיין בפריחה עשירה של 2,500 עצים, צמחי בר, דשאים ופרחים. לפי הערכות, כמיליון ישראלים חווים בתקופה זו אלרגיה.

מה זה אלרגיה?

אלרגיה זו תגובה מוגזמת של מערכת החיסון לגורמים סביבתיים. למשל, חומרים שאנו שואפים דרך דרכי הנשימה, אוכלים או באים איתם במגע. המפגש שנוצר בין האלרגן הזר עם מערכת החיסון, גורם להפרשת החומר היסטמין המוביל להתפתחות תגובה אלרגית המתבטאת במערכות הגוף השונות.

תסמיני האלרגיה

תסמיני האלרגיה עשויים להיות מגוונים ותלויים בשני גורמים:

1. סוג האלרגן המחולל את התגובה האלרגית.
2. המערכת הפיזיולוגית שקולטת את האלרגן בגוף.

מאפייני האלרגיה 

עושיים להיות כהיות מתחת לעיניים, גירויים, עפעפיים נפוחים, בחילות, הקאות, כאבי בטן שלשולים,
שיעולים ותחושת חנק בגלל התכווצות של דרכי הנשימה התחתונות.
בעור האלרגיה עשויה להתבטא: בגרד, העור יהיה יבש ומחוספס למגע, פריחה, נפיחות ואדמומיות (המהווים אינדיקציה לתהליך דלקתי המתפתח כתוצאה מהאלרגיה) ובמקרים חמורים האלרגיה עשויה להתפתח למצב של אטופיק דרמטיטיס – “אסטמה של העור”.

הגורם לאלרגית האביב

הגורם העיקרי לאלרגיה הינו האבקנים של הצמחים המועברים באוויר.                                                                            קיימים שלושה זנים עיקריים הגורמים לפריחה בעור: עצים, דשאים, ושיחי בר.
קיימים שלושה סוגי עצים אלרגניים במיוחד: הברוש שצומח בסביבות פורים, עץ הזית שפורח בסביבות פסח,
ועץ הפקאן אשר מתחיל לפרוח בתקופת חג השבועות.

הטיפול באלרגיית האביב

טיפול מניעתי:  במקרים רבים הטיפול הראשוני באלרגיה הוא מניעתי, פשוט להימנע ממגע עם החומר האלרגן. כאשר מדובר באלרגיות עונתיות, זה כמעט בלתי אפשרי מאחר והאבקנים האלרגניים נישאים באוויר. ולכן, במקרה של אלרגיה אביבית מומלץ לטייל עם בגדים ארוכים כדי למנוע שריטות ומגע עם חומרים שעלולים לגרות את העור.
טיפול קוסמטי: ניתן להשתמש בתכשירים המכילים חומרים מרגיעים ואנטי-דלקתיים כמו למשל, אלוורה וקלנדולה.
טיפול רפואי: טיפות עיניים, משחות הרגעה שונות ובמקרים קשים יותר ניתן חומרים אנטי-אלרגניים או סטרואידים לשימוש מוגבל.

דילוג לתוכן