שמן הקוקוס טרנד או עובדה?

במשך אלפי שנים חומרים המבוססים על תוצרי הקוקוס קיבלו מקום של כבוד ברפואה העממית, ודקל הקוקוס אף קיבל את הכינוי כ-“עץ החיים”. השם המדעי של הקוקוס הוא Cocos nucifera, ובעוד שפרי הקוקוס בעל יתרונות רבים אודות לסיבים התזונתיים והוויטמינים שהוא מכיל, שמן הקוקוס הוא הרכיב המחזיק ביתרונות המרשימים ובסגולות הרפואיים.

 

 

תכונות מבטיחות של השמן

מרבית המחקרים אשר בוצעו על שמן הקוקוס נעשו על שמן קוקוס כתית, virgin coconut oil, כלומר, שימוש בשמן אשר הופק באמצעיים מכניים או טבעיים, ללא תהליכים של זיקוק כימי או הלבנה שאז השמן עובר שינויים כימיים. ולמרות שמספר המחקרים המדעיים והקליניים אשר נעשו על שמן הקוקוס הינו נמוך, קיימות מספר עדויות וראיות בנוגע לסגולות שמן הקוקוס בשיער ובעור.

שמן קוקוס, וחלקים רבים אחרים של צמח קוקוס, כבר נבדקו ונחקרו על הפעילות האנטי-מיקרוביאלית ואנט-פטרייתית שלהם. חומצות שומן בינוניות, הכוללות חומצה לאורית, חומצה קאפרית ועוד, מספקות אפקט אנטי-מיקרוביאלי על-ידי פגיעה בקרום התא הבקטריאלי, הפטרייתי או הוויראלי, המוביל למוות של התא.

בנוסף, מחקריים מדעיים מראים כי שמן הקוקוס עשוי לשמש כלחותן יעיל ובטוח לשימוש בעור המעניק הידרציה ומעלה את רמת הליפידים החיוניים על פני שטח העור וכך מסייע בשיפור מחסום החדירות.

כיום שמן קוקוס משמש כשמן עיסוי מעולה לעור, וכלחותן יעיל לכל סוגי העור, ובייחוד לעור היבש. חשוב לציין שהיתרון של שמן הקוקוס עולה על זה של השמן המינרלי, מאחר והוא יחסית לא גורם לתופעות לוואי וגירויים שונים בעור, ולכן הוא בטוח בשימוש על עור יבש, מיובש וסדוק.

בנוסף, אודות לחומרים האנטי-בקטריאליים והאנטי-אוקסידנטים הקיימים בשמן הקוקוס, הוא נמצא יעיל בטיפול בדלקות עור שונות, למשל, דרמטיטיס ואקזמה, כמו גם מסייע בעיכוב תהליך ההזדקנות של העור. ולכן, שמן הקוקוס מהווה רכיב בסיסי במגוון מוצרי טיפוח שונים, כגון: סבונים, קרמים וסרומים המשמשים לטיפול בעור.

שמן הקוקוס לטיפוח השיער

שמן הקוקוס קיים כבר שנים בשימוש לטיפוח השיער לכל הגילאים, מסייע בצמיחה וחיזוק השיער ומעניק חיוניות וברק ומגן מפני השפעות ההזדקנות. מעניין לדעת ששמן קוקוס הינו אחד השמנים הטבעיים הבודדים אשר הוכח שהם אכן מסוגלים לחדור עמוק לתוך השערה ולחזק אותה מבפנים אודות לגודל ולצורה של מבנה חומצות השומן שהוא מכיל.

החומרים הפעילים בשמן הקוקוס:

  • חומצות שומן רוויות – בעיקר טריגליצרידים או חומצות שומן באורך בינוני. כאשר חומצות שומן אלה באות במגע עם העור הן שומרות על הלחות הטבעית של העור ומקנות לו מגע חלק.
  • חומצה לאורית – אחת הסיבות לנשירת שיער הינה פעילות מיקרוביאלית בקרקפת ובשורש השערה. לכן, כדי להגן על הקרקפת מפני המיקרואורגניזמים המזיקים, יש צורך בחומר בעל פעילות אנטי-מיקרוביאלית. אחד הרכיבים העיקריים בשמן הקוקוס הינה החומצה הלאורית שהיא בעצם טרי גליצריד המתפרק על ידי בקטריות מסוימות ליצירת חומצה מונולאורית הנחשבת לבעלת פעילות אנטי-בקטריאלית חזקה.
  • החומצה קפרית – חומצה נוספת הנמצאת בשמן הקוקוס זו החומצה הקפרית, אשר גם היא כמו החומצה הלאורית עוברת פירוק לקבלת חומצה מונוקפרית אשר גם לה פעילות אנטיבקטריאלית חזקה
  • חומצה לאורית, חומצה קפרית וחומצה קפרילית – התכונות הרפואיות של שמן הקוקוס מיוחסות ל -3 חומצות שומן בינוניות אלה הנמצאות בשמן. שלושת חומצות השומן הינן בעלות פעילות אנטי-מיקרוביאלית חזקה. ישנן השערות מדעיות שחומצות השומן מבצעות את הפעילות שלהן במספר מנגנונים שונים, למשל, על ידי פגיעה במבנה התא של המיקרואורגניזמים, הפרעה לייצור האנרגיה הסלולרית של התא, לעכב פעילות אנזימתית או לגרום תמונה ישירה של תאים זיהומיים.

בנוסף, מחקרים מדעיים מראים כי שמן הקוקוס מסוגל להקטין את אוכלוסיית חיידקי הסטפילוקוקוס בעור (staphylococcal colonization) וכך מסייע רבות בטיפול באוטופיק דרמטיטיס.

  • ויטמין–  E   שמן קוקוס מכיל וויטמין E, אנטי אוקסידנט חזק, החיוני לשמירה על בריאות העור, מעכב את תהליכי הזדקנות העור ומגן על העור מפני יובש והיווצרות סדקים ומסייע בשמירה על חיוניות השיער.
  • חומצות שומן – חומצות השומן הנמצאות בשמן הקוקוס הופכות אותו לחומר אידיאלי המסייע בשמירה על הלחות של השיער. בנוסף, חומצות השומן בשמן הקוקוס יעילות גם נגד קשקשים.

יתרון נוסף חשוב שיש לשמן הקוקוס הוא היציבות הגבוהה שלו המגנה עליו מפני עיפוש לאורך זמן, תכונה זו חשובה מאוד בחומרים המיועדים לטיפוח העור, מאחר וככל שהחומר יציב יותר ואינו עובר עיפוש, כך נמנעת היווצרות גירוי מיותר ותופעות לוואי לעור העלולות להוביל במקרים מסוימים גם להיווצרות דלקת.

אחד הדברים המעניינים שניתן לראות כאשר מבקרים בחופי הודו הוא גברים ונשים זקנים בגילאי ה-70 ו- 80 לחייהם שעדיין יש להם שיער שחור ועבה ויש המשערים שזה אודות לאקלים, לתזונה וגם לעובדה שהם מורחים שמן קוקוס על השיער.

לסיכום

תרבויות רבות ברחבי העולם במשך דורות רבים השתמשו בצח הקוקוס למטרות שונות. חומרים שונים המצויים בשמן הקוקוס, בייחוד החומצה הלאורית, נמצאו כבעלי פעילות אנטי-בקטריאלית חזקה. ובהתחשב בכך שלשמן הקוקוס יש יחסית מספר נמוך של תופעות לוואי, הוא מהווה אפשרות טיפול יעילה במחלות עור זיהומיות קלות עד בינוניות, במיוחד במצבים של אקנה וולגריס הנגרם על ידי התרבות חיידקי p.acnes, אוטופיק דקמטיטיס, אימפטיגו או זיהום פצעים.

למידע נוסף: שמן קוקוס לטיפול באקנה – טוב או לא ?

דילוג לתוכן