חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תוספי התזונה – הטובים ביותר לטיפול באקנה!

אקנה זו מחלה היכולה להופיע בכל גיל. למרות שהתופעה נפוצה יותר בקרב בני נוער (אקנה וולגריס), ולפעמים אצל נשים בגיל המעבר. אקנה עלול להתפרץ גם כתוצאה מגורמים שונים, למשל, מחוסר איזון הורמונלי, כאשר יש ייצור ביתר של סבום (חלב) ושיבוש בתהליך הקרטניזציה.

המאפיינים הקליניים של אקנה מתבטאים במגוון צורות החל מקומודונים, פפולות, פוסטולות ציסטות ועוד ובהתאם לגורם המשפיע ולחומרת המחלה פותחו שיטות טיפול שונות, כגון: תרופות טופיקאליות בנזואיל פראוקסיד, אנטיביוטיקה ותרופות אוראליות ממשפחת רטינואידים כמו התרופה רואקוטן.

אחת המגמות הנמצאות במגמת עליה בעולם, הינה מעבר לשיטות טיפול אלטרנטיביות, טבעיות יותר כגון שימוש בוויטמינים, מינרלים ותוספי מזון.

 

 

אז האם צריכה של וויטמינים באמת יכולה לעזור בטיפול באקנה ?

ויטמין A

ויטמין A הינו תוסף תזונה אשר יכול להועיל לטיפול באקנה, אבל חובה לוודא שהצריכה של הוויטמין נעשית בצורה הנכונה !

חשוב לדעת שוויטמין A כתוסף תזונה אינו עובד כמו ויטמין A טופיקאלי (המיועד למריחה על העור), ולמעשה רופאים באוניברסיטת מישיגן פרסמו אזהרה מפני לקיחה של התוסף, מאחר ולטענתם הוא עלול לגרום ליותר נזק מאשר תועלת.

מאחר וויטמין A מסיס בשמן הוא מצטבר בגוף, ולכן, צריכה גבוהה של יותר מ -10,000 יחידות בינלאומיות (IU) עלולה להיות רעילה, ומסוכנת בייחוד לנשים בתקופות היריון והנקה.

לעומת זאת, בניגוד לוויטמין A כתוסף תזונה, ויטמין A הטופיקאלי (המיועד למריחה על העור) יכול לסייע רבות בטיפול באקנה. הסיבה לכך היא מאחר וברגע שהוויטמין חודר לעור הוא עובר תהליכים ביוכימיים עד להפיכתו לחומצה רטינואית בעלת פעילות ביולוגית המסייעת בריפוי האקנה.

חשוב לציין, שוויטמין A אינו מומלץ לנשים בתקופת היריון גם בצורה הטופיקאלית שלו  !

מקורות תזונתיים לוויטמין A

מקורות מן הצומח (בצורת בטא קרוטן): כל הירקות והפירות בעלי צבע צהוב וכתום  (גזר, דלעת, בטטה, תפוזים, מנגו, משמש, מלון ועוד) וירקות ירוקים כהים (פטרוזיליה, פלפלים, ברוקולי, תרד, כרוב).

מקורות מן החי (בצורת רטינול): כבד, שמן דגים, חלמון ביצה ומוצרי חלב.

המינרל אָבָץ

אבץ הינו מינרל מסיס במים המהווה את אחד מיסודות הקורט, כלומר מינרל שאינו משמש כמרכיב מרכזי במבנה של רקמות הגוף אך נידרש לגוף כמויות קטנות ומשתתף בהפעלה של למעלה מ- 300 אנזימים בגוף. חוסר באבץ, עלול לגרום להפרעות שונות במערכות הגוף ובעיקר במערכת החיסון, העור, המערכת ההורמונלית ומערכת העצבים.

מחקרים מראים שאבץ יכול לסייע בטיפול באקנה. בסקירה מדעית שנערכה לאחרונה נמצא כי אבץ יכול להפחית את ייצור החלב (השומן) בעור, ואף מסוגל להגן מפני זיהום חיידקי והתפתחות דלקת.

אדם מבוגר צריך לצרוך כמויות קטנות של אבץ בגוף. לפי משרד תוספי התזונה הכמות היומית המומלצת למבוגרים היא בין 8-11 מיליגרם (מ”ג). מתוך מחקרים מדעיים נמצאו מספר ראיות המצביעות על כך שמינון בטוח יחסית של 30 מ”ג יכול לסייע בטיפול באקנה. עם זאת, כמויות גבוהות יותר של אבץ עשויות להזיק.

מחקרים מדעיים מצביעים על כך ששימוש באבץ בצורה טופיקאלית גם לסייע בטיפול באקנה. מחקר אחד מצא כי מריחת קרם המכיל 1.2% אצטט אבץ ו- 4% אריתרומיצין הצליח לשפר את מצב האקנה באופן ברור. עם זאת, יש צורך במחקרים נוספים  בנושא.

מקורות תזונתיים לאבץ

מקורות מהצומח: נבט חיטה, אגוזים וזרעים, טחינה, קטניות, שמרי בירה, מיסו, דוחן, שיבולת שועל, קינואה, חיטה מלאה ועוד.

מקורות מן החי: ביצים, מוצרי חלב, צדפות, בזר רזה וכבד.

פוסטים נוספות שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן