אקזמה בעור – למה זה קורה, ואיך מטפלים ?

אקזמה פפולרית (Papular eczema)

מה זה אקזמה ?

אקזמה פפורלית הינה סוג של אוטופיק דרמטיטיס, מחלת עור כרונית המאופיינת בפריחה אדומה ומגרדת.

מקור המונח “אטופיה” הינו מהשפה היוונית העתיקה ומשמעותו תגובה חריגה. דלקת עור אטופית הינה מחלת עור דלקתית המתבטאת בהתקפי אקזמה, גרד ויובש בעור.

סימני האקזמה:

אקזמה בעור מתבטאת בהופעת גבשושיות דלקתיות, יבשות ואדומות בעור, המלוות לרוב בתחושת גרד וקשקשת.

לכן, אם בעור שלכם מופיעים בליטות המלוות באחד או יותר מהסימפטומים הבאים:

• אודם
  • תחושת גרד
  • קשקשים

ייתכן ואתם סובלים מאקזמה פפולרית.

הגורם:

הגורם המדויק להופעת האקזמה אינו ידוע, עם זאת מחקרים מדעיים מצאו שישנם גורמים מסוימים המשפיעים על התפתחות התופעה למשל-

• יובש – אקזמה נוטה להחמיר בתנאי מזג אוויר קר ויבש ונפוצה אצל בעלי העור הרגיש.
  • גירוי של העור – כתוצאה ממגע של העור עם חומרים מגרים, אלרגנים וכדו’
  • תפקוד לקוי של מערכת החיסון. בנוסף, מתח ולחץ נפשי גם עלולים להחמיר את התופעה.

אקזמה נגרמת כתוצאה ממספר מנגנונים אשר כולם משפיעים ופוגעים בשלמות ובתפקוד שכבת העור החיצונית (אפידרמיס). כשל ב”תפקיד המחסום  ” (Barrier defect), מוביל לכך שהשכבה החיצונית של העור מאבדת את אטימותה וכך מאבדת מים ומאפשרת חדירה של אלרגנים ורעלנים של חיידקים.

הטיפול באקזמה:

לאקזמה לא קיים טיפול ספציפי יחיד, אלא שילוב של מכוון אשר מטרתם לחזק את מחסום החדירות של העור ולמנוע התפרצות והחרפה של המחלה.

הטיפול מכוון לשתי מטרות :

1. טיפול מונע
  2. טיפול בנגעים הפעילים בזמן התפרצות המחלה.

טיפול מונע:

1. קרם לחות – מומלץ להקפיד ולמרוח קרם לחות על אזורים יבשים ומחוספסים בעור. יש להשתמש בקרם לחות נטול חומרי ריח ובישום וספר פעמים ביום על מנת להקל על היובש.
  2. סבון וחומרי ניקוי – יש להימנע משימוש בסבונים קשים בזמן הרחצה, ולנגב את העור בעדינות וללא שפשופים.
  3. רחצה – מומלץ להתרחץ במים פושרים המכילים שמן אמבט ולהספיג את הגוף בצורה עדינה וללא שפשופים.
  4. ביגוד – יש להימנע מלבישת בגדים הצמודים לעור ולהקפיד שהבד יהיה עשוי מ 100% כותנה.
  5. מגע – יש להימנע ממגע של העור עם חומרים מגרים או אלרגנים, למשל, חומרי ניקוי ובשמים.

במקרה של התלקחות אקזמה פעילה המלווה בגרד רב מומלץ טיפול באמצעות אחת מהשיטות הבאות:

1. תרופות נוגדות גרדמאחר והגרד גורם לנזק מכני לעור ומגביר את הסיכון לזיהום משני ולחדירת אלרגנים, חשוב למנוע את הגירוד ככל האפשר. נכון להיום, לא קיימת תרופה ספציפית למניעת הגרד עם זאת, קיימות תרופות אנטיהיסטמיניות בעלות פעילות משולבת נוגדת דלקת ונוגדת גרד, למשל, Aerinaze ‏(Aerius) (ארינאז ; אריוס), Telfast (טלפסט) ו-Mizollen (מיזולן).
  2. טיפול אנטיביוטי בפצעים – במקרים שבהם קיים חשד לזיהום משני
  3. תכשירים מקומיים המכילים סטרואידים – מסייעים בהפחתת הגרד והדלקת הכרוכים בהתפרצויות

תופעות לוואי: שימוש ממושך או חוזר בסטרואידים עלול לגרום לשינויים דיסטרופיים בלתי הפיכים בעור, ולעכב גדילה. בשל הסיבות האלו מומלץ להגביל את משך הטיפול במשחות סטרואידיות לפרק זמן של עד כשבוע ורצוי לבחור בתכשירים בעלי עוצמה נמוכה/בינונית, למשל, המשחהElocom (אלוקום)

1. תכשירים מקומיים שאינם סטרואידים– מאפשרים שימוש לאורך זמן, כולל באזורים הגוף המועדים להתפתחות תופעות לוואי (עפעפיים, קיפולי גוף).

הנחיות טיפוליות:

מטופלים הסובלים מאקזמה פפולרית צריכים להיזהר משימוש בתכשירים המכילים חומרים מגרים, כגון:

1. פילינג עם אחוז חומצות גבוה
  2. מסיכות מכווצות
  3. סבונים קשים
  4. ותכשירים המכילים אחוז גבוה של אלכוהול.

בנוסף, חשוב מאוד להקפיד על ההנחיות הבאות:

1. להימנע מלגרד את הנגעים
  2. להימנע מלעשות מקלחות חמות וממשוכות
  3. להימנע משימוש בתכשירי ניקוי אגרסיביים.

כמו תמיד אבחון נכון של התופעה הוא המפתח להצלחת כל טיפול !