חמשת מחלות העור הנפוצות הגורמות להופעת פצעונים אדומים בעור

כמעט כל אחד מאתנו בשלב כלשהוא בחיים חווה הופעה של פצעונים אדומים ו”מסתוריים” בעור. האבחון של הפצעונים האדומים אינו תמיד קל ועשוי להיות מבלבל, מכיוון שמחלות עור דומות מאופיינות באותם התסמינים. לכן, כדי להקל על התהליך, להלן סקירה של 5 מחלות עור נפוצות המאופיינות בהופעת פצעים ו/או נקודות אדומות בעור, התסמינים שלהן ודרכי הטיפול.

אקזמה פפולרית (Papular Eczema)

מה זה? אקזמה פפורלית הינה סוג של אוטופיק דרמטיטיס, מחלת עור כרונית, המאופיינת בפריחה אדומה ומגרדת. המחלה מחמירה בתנאי מזג אוויר קר ויבש ונפוצה אצל בעלי עור רגיש.

סימפטומים: התפתחות גבשושיות דלקתיות, יבשות, אדומות ומגרדות בעור אשר לרוב מלוות בקשקשים.

הגורם: הגורם המדויק אינו ידוע, משערים שהמחלה נגרמת כתוצאה מליקוי במחסום החדירות של העור. כאשר הגורמים המשפיעים הם: יובש, גירוי של העור ו/או תפקוד לקוי של מערכת החיסון. כמו כן, מתח ולחץ נפשי גם עלולים להחמיר את התופעה.

מה לעשות? לא קיים טיפול או תרופה לאקזמה פפולרית. עם זאת, ישנן מגוון תרופות וטיפולים להקלה על הסימפטומים, למשל, פוטותרפיה, קורטיקוסטרואידים, אנטיהיסטמינים ועוד. מומלץ לסובלים מהתופעה להימנע מגירוד של הנגעים, ממקלחות חמות ושימוש בתכשירי ניקוי אגרסיביים.

קרטוזיס פילאריס (Keratosis Pilaris)

מה זה? קרטוזיס פילאריס הינה מחלת עור גנטית נפוצה שאינה מדבקת. המחלה נפוצה בעיקר אצל ילדים ומתבגרים, אך היא יכולה להופיע בכל גיל.

סימפטומים: הופעת פצעונים/גבשושיות אדומות קטנות על פני העור, לרוב בצורה סימטרית בחלק החיצוני של הזרועות, בירכיים ובלחיים. הנגעים אינם מסוכנים מבחינה רפואית אך מהווים מטרד אסתטי שכיח. לעיתים המחלה מלווה בתחושת גרד קלה ודלקת המייצרים מראה של עור אדמומי גס ויבש. הבליטות בעור יכולות להופיע בגוונים שונים, החל מצבע העור הטבעי, לבן, אדום, ורוד/סגול וחום/שחור.

הגורם: סתימה של זקיקי השערה בעור בגלל עודף הצטברות קראטין.

מה לעשות? להקלה על הגרד והיובש, מומלץ להשתמש בקרם לחות באופן קבוע. רצוי שקרם הלחות יכיל בנוסף חומצות שונות, למשל, חומצה גליקולית, לקטית, סליצילית ו/או אוריאה כך שהקרם לא רק יעניק לחות לעור אלא גם יסייע בפרוק הקראטין ושחרור הסתימה בזקיקי השערה.

פריחת חום (Heat Rash)

מה זה? פריחת חום המכונה גם חררה או מיליאריה הינה פריחה בעור המלווה בתחושת גרד ומופיעה כנקודות/בליטות אדומות, קטנות ומוגבהות על פני העור. פריחת החום נפוצה בעיקר באקלים חם ולח ולרוב התופעה חולפת מעצמה ללא טיפול.

סימפטומים: הפריחה מופיעה בעיקר באזורי הגוף המכילים מספר גבוה של בלוטות זיעה. מבוגרים בדרך כלל יפתחו את הפריחה בקפלי העור בהם נוצר חיכוך עם הבגדים. אצל תינוקות, הפריחה נמצאת בעיקר על הצוואר, הכתפיים והחזה. הפריחה יכולה להופיע גם בבית השחי, במרפק ובמפשעה.

הגורם: חסימה של פתח בלוטות הזיעה בעור המובילה להצטברות זיעה בבלוטות הזיעה ולהתפתחות דלקת ופריחה. הגורם המדויק לחסימה של פתח בלוטת הזיעה אינו יודע אך משערים שישנם מספר גורמים התורמים להתפתחות התופעה, למשל, לבוש חם מידי, מזג אוויר חם ולח ופעילות גופנית אינטנסיבית הגורמת להזעה מוגברת.

מה לעשות? לרוב ניתן לטפל בפריחה באמצעות קירור המקום ומניעת חשיפה של העור למקור חום.

אקנה (Acne)

מה זה? אקנה נחשב למחלת עור כרונית שכיחה ביותר אשר כ -85% מהמתבגרים וכ- 20% מהמבוגרים סובלים ממנה.

סימפטומים: אקנה דלקתי מאופיין בהופעת פצעים אדומים, מודלקים וכואבים בעיקר באזורי הפנים ופלג הגוף העליון.

הגורם: קיימים מספר גורמים שונים לאקנה שהמקור של רובם טמון בגנטיקה אותה ירשנו, למשל, רגישות יתר להורמונים, פגם גנטי במבנה בלוטת השומן, התקרנות יתר ורגישות לחומרים כימיים או פיזיקאליים.

מה לעשות? הטיפול באקנה דלקתי יתמקד במניעת שלושה תהליכים עיקריים:

הפחתת ייצור חלב,
מניעת הצטברות החלב יחד עם תאי עור בתוך הנקבובית בעור,
קטילת חיידקי P. acnes המתרבים בזקיק השערה והרגעת הדלקת.

חומרים פעילים הנפוצים בשימוש הינם בנזואיל פרוקסיד, שמן עץ התה, גופרית, פרופוליס, רזורצינול, קמפור.

רוזציאה (Rosacea)

מה זה? רוזציאה הינה מחלת עור נפוצה המתאפיינת בנטייה להסמיק או להאדים בקלות רבה יותר מאנשים אחרים ויש לה דרגות חומרה שונות. רוזציאה מתבטאת בעיקר בשליש האמצעי של הפנים הכולל את הלחיים, האף, המצח ולעיתים גם את הצוואר, החזה, האוזניים והקרקפת.

סימפטומים: אנשים עם רוזציאה מפתחים אדמומיות, פצעונים/וגבשושיות אדומות, יחד עם הנטייה להאדים בקלות רבה. במרבית המקרים התופעה מלווה בתחושות שריפה ועקצוץ – אבל מגרדת !

הגורם: הגורם המדויק לרוזציאה אינו ידוע, אך קיימים מספר גורמים המשפיעים על רוזציאה אשר חלקם הוכחו מדעית וחלקם עדיין בגדר השערה, למשל, שמש, רוח קרה, מתח, סטרואידים, תרגילי כושר מאומצים, תכשירים קוסמטיים על בסיס אלכוהול, קילוף אגרסיבי של העור ותזונה. תזונה כוללת אכילת מזונות מסיימים, למשל, גבינה, שוקולד, וניל, מאכלים חריפים ושתיית משקאות, כגון: אלכוהול ומשקאות חמים.

מה לעשות? הדרך הטובה ביותר לטפל ברוזציאה היא להגן על העור מפני גירויים מיותרים. עם זאת, קיימים מספר טיפולים קונבנציונליים לרוזציאה הכוללים בעיקר שימוש באנטיביוטיקה או טיפול בלייזר.