חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהי פטריית שמש? (Pityriasis versicolor)

פטריית השמש הינה זיהום שכיח ביותר בשכבת הקרנית הנגרם כתוצאה ממספר זנים של פטריית השמש Malassezia. זיהום זה מאופיין בכתמים כהים או בהירים על פני העור המלווה לעתים בקשקשת.

חשוב לציין שפטריות מזן ה- Malassezia נחשבות לחלק מהפלורה הטבעית על פני העור, ולמעשה הן קיימות ביותר מ- 97% מאוכלוסיית העולם ובדרך כלל אינן גורמות לבעיות רפואיות. עם זאת, בתנאים מסוימים המחלה עלולה להתפרץ, והפטרייה עוברת מהמצב הסַפְּרוֹפיטי והלא מזיק שלה למצבה המיצליאלי והפתוגני הגורם להופעת המחלה.

 

 

מי סובל מפטרייה זו?

פטריית השמש נוטה להתפרץ ולהפוך לפעילה בעיקר בגיל ההתבגרות, ללא הבדל בין שני המינים.

מאחר והפטריות הינן ליפופיליות (זקוקות לליפידים כדי לחיות), ניתן להבחין בפעילות שלהן בעיקר באזורים העשירים בבלוטות חלב, כגון: החלק העליון של הגב, הזרועות, קדמת החזה, הצוואר ולעתים גם בפנים.

אבחון של פטריית השמש

זיהום כתוצאה מפטריית השמש מאופיין בכתמים עגולים או אובליים, עם או בלי קשקשת המלווים לעתים בגרד.

הכתמים יכולים להופיע במגוון צבעים:

  • כהים על פני עור בהיר (היפרפיגמנטציה) או
  • בהירים על פני עור כהה או שזוף (היפופיגמנטציה),
  • ובמקרים נוספים גם בצבע ורדרד.

בנוסף, רופאים יכולים לזהות את הפטרייה בעזרת מיקרוסקופ או לחלופין ע”י שימוש במנורת Wood שתחת הקרינה של אור זה הנגעים נראים בצבע כתום-בז’-צהוב.

גורמים עיקריים לפטריית השמש

קיימות מספר סיבות הגורמות למעבר של הפטרייה ממצב רדום לפעיל, לדוגמא: לחות וטמפרטורות גבוהות, הזעת יתר, כשל במערכת החיסון, לקיחת תרופות מסוימות או סיבות תורשתיות.

*** שימו לב, שהרבה טועים לחשוב שהתפרצות המחלה קשורה לחשיפה לשמש, אך אין זה נכון כלל, המקור לטעות זו נובע  מכך שניתן להבחין ביתר קלות בכתמים הבהירים על פני העור דווקא לאחר חשיפה לשמש ושיזוף של העור היות ובאזורים על פני העור בהם נמצאת הפטרייה העור אינו משתזף.

טיפול בפטריית השמש

חשוב לדעת שברוב המקרים זיהום בפטריית השמש אינו מדבק או מסוכן, אך בהחלט מהווה מטרד אסתטי. ניתן לטפל בו בקלות יחסית, אך לרוב, הפטרייה תחזור כאשר התנאים הסביבתיים יאפשרו לה.

ניתן לטפל בפטרייה בצורה מקומית או סיסטמית ע”י שימוש בחומרים שונים נגד פטריות עם וללא מרשם רופא, כגון: כדורים (כגון ספורנוקס), קרמים (כגון למיסיל) או שמפו (כגון ניזורל) ולפעמים גם על ידי שילוב שלהם.

שימו לב שבהרבה מקרים, גם לאחר טיפול מוצלח בפטרייה, הנגעים בכל זאת עלולים להישאר לבנים ללא פיגמנטציה, אך מצב זה הינו זמני וצבע העור יחזור באופן טבעי לאחר חשיפה לשמש.

פוסטים נוספות שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן