חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמן קוקוס לטיפול באקנה – טוב או לא?!

במשך אלפי שנים חומרים שונים אשר הופקו מתוצרי דקל הקוקוס קיבלו מקום של כבוד ברפואה העממית, בסנסקריט מכונה דקל הקוקוס בשם “קלפה וריקשה” שמשמעו: “העץ הנותן את כל צורכי החיים”. במלאית מכונה דקל הקוקוס בשם “פוקוק סריבו גונה” שמשמעו “העץ עם אלף השימושים”.

דקל הקוקוס נחשב לעץ פורה ביותר המניב כ- 75 אגוזי קוקוס בשנה, וכל חלקיו ניתנים לשימוש לצרכים רבים ושונים.

אחד מתוצרי דקל הקוקוס הידועים הינו שמן הקוקוס המיוצר מחלב קוקוס טרי, ונחשב לבעל יתרונות וסגולות רפואיות מרשימות.

לשמן הקוקוס קיימים שימושים רבים בתעשייה אודות לרכיבים האנטי-בקטריאליים והאנטי-אוקסידנטים שהוא מכיל. שמן הקוקוס נמצא יעיל בטיפול בדלקות עור שונות, למשל, דרמטיטיס ואקזמה, כמו גם מסייע בעיכוב תהליך ההזדקנות של העור. וזאת הסיבה שניתן למצוא את שמן הקוקוס כרכיב בסיסי במגוון מוצרי טיפוח שונים, כגון: סבונים, קרמים וסרומים המשמשים לטיפול בעור.

 

 

אז… אם שמן הקוקוס כל כך טוב  – האם הוא יעיל גם בטיפול באקנה ?

פעילות אנטי-בקטריאלית של שמן הקוקוס לטיפול באקנה

שמן קוקוס מורכב כמעט כולו מחומצות שומן בינוניות (טרי-גליצרידים). לחומצות אלה יש פעילות מיקרוביאלית חזקה, כלומר הן יכולות להרוג מיקרואורגניזמים הגורמים למחלות.

כ- 50% מכמות הטרי-גליצרידים בשמן הקוקוס מהווה החומצה לאורית (lauric). לחומצה זו יש פעילות אנטי דלקתית המסייעת בהפחתת דלקת, ואנטי מיקרוביאלית בעלת יכולת לקטול פטריות, ווירוסים וחיידקים. מחקרים מדעיים הוכיחו שהחומצה הלאורית יכולה לקטול גם את חיידקי P. acnes הגורמים להתפתחות האקנה.

יתרה מזאת, מחקר מסוים הראה שהחומצה הלאורית הייתה יעילה בקטילת חיידקי P. acnes אפילו יותר מאשר החומר בנזואיל פראוקסיד !

בנוסף לחומצה הלאורית שמן הקוקוס מכיל גם את החומצות הקפרית והקפרילית, אשר להן גם יש פעילות אנטי-באקטריאלית, אמנם לא חזקה כמו של החומצה הלאורית אבל עדיין יעילה נגד החיידקים הגורמים לאקנה.

שמן הקוקוס לשיפור הלחות של העור ולהפחתת צלקות

מחקריים מדעיים מראים כי שמן הקוקוס עשוי לשמש כלחותן יעיל ובטוח לשימוש בעור המעניק הידרציה ומעלה את רמת הליפידים החיוניים על פני שטח העור וכך מסייע בשיפור מחסום החדירות של העור.

שמירה על לחות העור באקנה חשובה מאוד מאחר והלחות מסייעת לעור להילחם בזיהומים שונים ומפחיתה את הסיכון להתפחות צלקות אקנה.

שמן קוקוס למניעת צלקות אקנה

מספר רב של בדיקות מעבדה ומחקרים קליניים אשר בוצעו בבעלי חיים הוכיחו כי לשמן הקוקוס יש פעילות אנטי-אוקסידנטית (נוגדת חמצון). וממצאים אלה מצביעים על האפשרות שאכילת שמן קוקוס עשויה לסייע בהפחתת האדמומיות והנפיחות של אקנה דלקתי. עם זאת, השפעה זו צריכה להיות מגובה במחקרים קליניים בבני אדם.

אז לסיכום – האם שימוש בשמן הקוקוס מומלץ לטיפול באקנה ?

מצד אחד שמן הקוקוס בעל פעילות:

  • אנטי-באקטריאלית- קוטל את חיידקי acnes
  • אנטי-דלקתית – מסייע בהפחתת הדלקת
  • ומשמש כלחותן – מסייע בהפחתת צלקות אקנה

מסקנה: שמן קוקוס מצויין לטיפול באקנה !

אז זהו, שלא בהכרח – למעשה מריחה של שמן קוקוס על העור * אינה מומלצת * לבעלי העור השמן !

למה לא ? 

כי אומנם מריחת שמן קוקוס על העור יכולה להרוג את חיידקי P. acnes גורמי האקנה, להפחית את הדלקת, ולשפר את ההידרציה בעור – שזה מצויין  !

אבל מצד שני, שמן הקוקוס נחשב למאוד קומודוגני (comedogenic), כלומר, מאחר ושמן הקוקוס עשיר בחומצות שומן הוא עלול לגרום לסתימה של הנקבוביות בעור, וכתוצאה מכך, להיווצרות קומודונים ולהחרפה במצב באקנה אצל אנשים מסוימים.

כך שלסיכום:

כאשר בוחרים תכשיר/חומר פעיל לטיפול באקנה, חייבים להיות מודעים:

  1. לסוג האקנה
  2. לכל ההשלכות של החומר, יתרונות מול חסרונות כיוון ורק אז אפשר לבחור ולהתאים את החומר הטוב ביותר לטיפול באקנה.

פוסטים נוספות שעשויים לעניין אותך

דילוג לתוכן